måndag 10 december 2018

Min ekonomi i tre delar....

Del 1

Min långsiktiga portfölj, den som tillslut ska täcka mina utgifter så att livet skall kunna framledas utan någon oro kring ekonomi. Portföljen ser i skrivande stund ut såhär:




Portföljen är ca 3 år gammal, men det är först de sista året som den har stöpts för att nischa sig mer mot buy and hold. Anledningen till det är att jag vill hitta en strategi som jag kan hålla fast vid när det stormar, utan att få ont i magen när alla springer emot utgången :)

Portföljen är mestadels exponerad emot SEK, USD och CAD, men även EUR och NOK finns som valuta.

Då 2018 var det första året då jag verkligen började satsa helhjärtat på långsiktighet och inte på tradig och spekulering så skall det bli riktigt intressant att se hur portföljen kommer att utveckla sig nästa år. Fokus ligger på utdelningar, men det är givetvis totalavkastningen som är viktig i det långa loppet. Därav sålde jag till exempel av Axfood när den toppade vid senaste rapport, men har precis initierat en ny bevakningspost här senaste veckan.

Reglerna är enkla.

  • Minsta portföljandel för ett bolag skall vara 3%
  • Jag ska känna mig såpass trygg i investeringen att jag kan tänka mig att dubbla innehavet när skiten träffar fläkten.(Givet att inget har förändrats fundamentalt i bolaget)
  • Bolagen ska växa sina vinster/ha utdelning/göra återköp av aktier
  • Jag skall ha en framtidstro på bolaget

Den uppmärksamme har redan sett att det finns flera mindre "tårtbitar" i diagrammet. Det är helt enkelt bevakningsposter på bolag jag har initierat ett köp och/eller börjat handla på mig långsiktigt. 
En fullständig lista på mina portfölj innehav hittar ni på sidan "min portfölj"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar