måndag 31 december 2018

Mitt första året som utdelningsinvesterare

Tja, då var 2018 till enda, och alla förväntade utdelningar har trillat in, och jag kan summera dem till 25 272kr. Lite kuriosa är väl att det är ungefär 1/4 av vad jag kostar om året.

De tre bolagen som har delat ut mest i år är:

Swedbank 2106kr
Realty income 1895kr
Boston pizza 1774kr

Boston pizza har knappast rosat marknaden den sista tiden, och jag har kanske lyckats trilla ner i den klassiska värdefällan. Men min tro är att bolaget kommer att fortsätta tjäna pengar även i framtiden.
Däremot har jag inte velat öka bolaget i bolaget än, utan har inväntat en utdelningssänkning som jag trott skulle komma innan nyår. Vi får väl se vad som händer, Planen är att öka med ett hundratal aktier under 2019.


Förväntade utdelning 2019

Den här blir svårt. Under 2018 har jag både sålt och köpt en hel del aktier, Northwest healtcare har fått lämna för Pepsi. Vilket gör att direktavkastningen för portföljen minskar, men samtidigt så ökar förhoppningsvis den organiska tillväxten.

Mitt mål kommer att vara 35 000kr, men det kommer att bli svårt att nå om inte flera av mina innehav skulle överaska ordentligt. Vi får väl se hur mycket nysparande jag får till, och hur den organiska utdelningstillväxten ser ut😊 Mål ska inte vara för lätta att nå, då är det onödigt att ha dem.

Jag avslutar med att önska alla en fantastisk fin nyårsafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar